Vietnam

Chuc mung nam moi!

Gelukkig nieuwjaar!

Na twee dagen Nanning (waar niks te beleven viel) zijn we met de bus richting Vietnam gegaan. Vlakbij de grens werden we uit de bus gezet en mochten we via de Friendshipgate naar de volgende bus lopen. Inmiddels hadden we wat andere mensen ontmoet en zijn we samen met hen door de vele chaotische formulieren en paspoortcontroles gelopen.

Vier uur later kwamen we aan in een grote chaos Hanoi genaamd. Overal mensen en rondvliegende en toeterende scooters. Helaas voor ons moesten we aan de overkant van een vierbaansweg zijn voor ons hotel, geen verkeerslichten, geen zebrapaden en al helemaal geen verkeersregelaars. Gewoon stapje voor stapje... We zijn ondertussen gewend aan de chaos en redden ons prima.

Toen we weggingen uit China waren we blij dat we vlak voor het chinese nieuwjaar waren ontsnapt, maar wat blijkt: in Vietnam is het ook een groot feest... Het zijn drie hele weken met allerlei rituelen. Voor velen, bijvoorbeeld mensen die werkzaam zijn in het toerisme en de bouw, is dit de enige tijd in het jaar dat ze samen met familie zijn. Op de 13de, oudejaarsavond, zijn we ‘s avonds naar het meer midden in Hanoi gegaan en hebben we daar samen met heel veel Vietnamezen naar prachtig vuurwerk gekeken en een feestje gevierd.

De 15de zijn we doorgereisd naar Cat Ba, een eiland in de buurt van Ha Long Bay. Op weg hierheen werden we weer eens geconfronteerd met de welbekende ‘touristscams’. Toen we in de havenstad aankwamen waar we een boot moesten nemen werd de prijs verviervoudigd. Na wat geruzie en de weglooptactiek hebben we de prijs tot slechts twee euro teveel weten te drukken. Toen we eindelijk aankwamen werden we uit de bus gezet voor een hotel, waar een paar Vietnamezen ons gelijk naar binnen trokken. Later kwamen we erachter dat de eigenaar van het hotel de buschauffeur betaalde om precies voor zijn hotel te stoppen. Inmiddels zijn we wel een beetje moe van het steeds maar opletten dat we niet te veel worden afgezet. Gelukkig hebben we gehoord dat het in de volgende landen op onze route veel minder wordt.

Hoewel het weer op Cat Ba zeer tegen viel hebben we een aantal mooie dagen gehad en twee tours gemaakt (gevaren naar Ha Long Bay en gestampt door het nationale park). Ons plan was om daarna via Nin Binh naar Hue te gaan. De bus-boot-bus naar Nin Binh ging voorspoedig, maar in Nin Binh werden we helaas weer geconfronteerd met Tet (chinees nieuwjaar). Er zou pas een slaapbus beschikbaar zijn na 3 dagen en de trein zou pas weer rijden op de 26ste. De prijzen waren wederom verviervoudigd en Nin Binh was niet bepaald een plek waar je langer dan een nacht wilt blijven... De hoteleigenaar bood zelfs uit (eigen) pure noodzaak aan dat hij ons voor 320 USdollar (reisafstand 550 kilometer) wel de volgende dag even naar Hue wilde brengen met zijn eigen veel te grote auto.

Dit ging ons allemaal toch iets te ver en daarom besloten we (samen met onze duitse reisgenoot Thomas) om gister vroeg op te staan en ons naar de snelweg te begeven om daar een Vietnamese bus aan te houden richting het zuiden. De eerste bus ging drie minuten goed. Toen we een prijs hadden afgesproken en hij vervolgens binnen in de bus een veel hogere prijs wilde hebben, zijn we 5 km verderop langs de snelweg gedumpt. Na 20 minuten hadden we een nieuwe deal met een normale toeristische prijs richting Vinh. Uiteraard was de buschauffeur niet blij met de besproken deal en werden we 5 km voor Vinh uit de bus gezet. Backpack op de rug en lopen maar naar het busstation in het centrum. Daar aangekomen was het weer een grote chaos. We wisten dat de bus naar Hue ongeveer 150.000 dong (ong 6 euro) moest kosten, de buschauffeur vroeg echter 400.000 dong. Toen we hier niet mee akkoord gingen en wat wilden gaan eten, kwam de bus langs en konden we toch nog voor 200.000 mee. De bus bood plaats aan 22 mensen (met nog 6 opklapstoeljes extra), op het hoogtepunt zaten we echter met 37 mensen in de bus... En vietnamezen lijken erg vatbaar te zijn voor wagenziekte, dus... Onderweg zijn we drie keer aangehouden voor te snel rijden, wat standaard 100.000 (4 euro) kost, meteen te betalen bij de dienstdoende agent. Ook waren we overbelast: 6 euro voor oom agent en konden we weer doorrijden.

Na 14 uur te hebben gereisd dachten we eindelijk in Hue aangekomen te zijn... De chauffeur zette ons eruit en we dachten: “wat is dit een donkere stad” en toen we op een verkeersbord keken bleken we nog 14 km vanaf Hue te zijn. Gelukkig kwamen er drie scheurmonsters aangesneld om ons naar Hue te brengen. Wij met die backpacks achterop de veel te snelle scootahs, chaos alom, maar we leven nog...

Na een paar dagen Hue gaan we lekker niksen op het strand en daarna door naar Ho Chi Minh stad. Vanaf daar vliegen we naar Bangkok en meeten we Boudewijn en Wendel, we hebben er zin in!

Evelien 21-02-2010 13:58

Hee Av en Robin, wat een mooie verhalen zeg! De foto's van Halong Bay zien er ook fantastisch uit Rust lekker uit na alle chaos en veel plezier in Bangkok! Liefs

Jules 21-02-2010 20:04

Haha. Supervette verhalen, ik lees ze erg graag. En het doet me ook weer een beetje denken aan Korea... Wat is Azie toch mooi
Maar ik hoop dat het inderdaad minder vermoeiend wordt met dat afdingen.
Ik moet zeggen dat dat dorpje inderdaad erg op het Lost dorpje lijkt. Raad eens wie seizoen 6 al is aan het kijken? Afl. 4
Jes indeed
Spaaaaaaaaaaaaaaaaannend!!!!

Carolina 22-02-2010 04:25

wow, wat een verhaal!!!! Goed dat jullie uiteindelijk goed zijn aangekomen!Wij zijn nu in Bangkok, ouders van Josha komen hier vandaag aan. Wie weet kunnen we elkaar ergens in Thailand treffen! Veel plezier, x, liefs

teuni 22-02-2010 14:21

Mozeskriebel, wat een reisverslag is dit weer jongelui!!
Kan me indenken dat je hiervan moet bijkomen,de chaos en het afdingen. Liefs en verder genieten!!!Teuni

Mick en Simon 22-02-2010 15:11

Lieve luitjes, wat een verhalen. Heel leuk om te lezen en ik denk ook best leuk voor jullie om te beleven. Geniet van de rust na alle chaos. Geniet daarna ook van de geweldige stad Bangkok. Wij blijven jullie volgen.
XXX

Truus Wijte 22-02-2010 17:35

Wat een geweldige verhalen, machtig. Geniet er samen goed van, ik blijf het volgen, adres van Roy gekregen. Groetjes Truus

Esther 24-02-2010 18:09

Ha Av en Robin! Wat een verhalen man haha! Blij dat jullie nog leven Ik zelf ben inmiddels terug uit Bosnie en Rome en heb daardoor niet kunnen reageren Nog veel plezier gewenst daaro!
xxx

Rita Versluis 24-02-2010 22:15

Wat een verhaal
Te gek.
Knotsgekke Landen ,wel een onwijze ervaring

Leen & Rita

Cilia 26-02-2010 09:53

Wat een verhalen zeg, haha! Jullie vervelen jullie in elk geval niet haha!